De 4 meest impactvolle trends in de low-code scene vandaag

Eric Weijers
|
September 12, 2024

Je kunt LinkedIn niet openen of een Mendix Meetup bijwonen zonder dat het gaat over buzzwords zoals AI, Big Data of de nieuwste Gartner review…

Dit zijn natuurlijk allemaal erg belangrijke trends, maar hoe zit het met die minder zichtbare trends op de achtergrond? De trends die ëcht de koers van digitalisering veranderen?

In dit artikel neem ik je mee in wat volgens mij de belangrijkste trends in de low-code wereld van vandaag zijn.

Deze trends halen misschien niet meteen de krantenkoppen, maar zullen wel fundamenteel veranderen hoe we applicaties ontwikkelen en de koers van organisatorische transformatie versterken.

Trend #1: IT-ambassadeurschap en promotie

Je bent misschien wel al vertrouwd met de 4P's en 3S'en uit The Digital Transformation Cookbook van Maulik Shah.

Dit zijn de essentiële ‘ingrediënten’ van elke digitaliseringsstrategie:

  • Start, Structure en Scale, en
  • Portfolio, People, Process en Platform.

Maar steeds vaker zien we een extra P op de ingredientenlijst: Promotie! Volgens Mendix is deze here to stay, en daar kan ik het alleen maar eens mee zijn. 

Deze nieuwste toevoeging aan de digital execution practice betekent dat digitale innovators de rol van IT-ambassadeurs meer en meer op zich nemen.

IT-ambassadeurs zijn cruciaal voor succesvolle digitale verandering. Promotie en ambassadeurschap worden onmisbaar voor digitalisering, omdat ze weerstand tegen verandering kunnen wegnemen. 

Want weerstand is een van de grootste obstakels in digitaliseringstrajecten. Sterker nog, 70% van de digitaliseringsprojecten mislukt. Mensen voelen verandering van nature aan als ongemakkelijk. Toch hoeft het geen strijd te zijn. Onderzoek toont aan dat digitale verandering succesvoller is wanneer mensen helemaal betrokken zijn bij het proces.

IT-ambassadeurs zijn verantwoordelijk voor deze  'interne PR'. Ze zorgen voor transparantie en maken digitale transformatie minder een ‘ver van ons bed show’. Dit kan door ze op de hoogte te brengen van , mee te nemen in de voordelen en verwachtingen en erschillende perspeciteven te delen. Want uiteindelijk draait digitalisering om mensen - en niet alleen om de tools.

Ook binnen Blue Green Solutions faciliteren we deze 'interne PR' met zaken zoals Mendix Mingles, interne nieuwsbrieven, het delen van use cases, leren van elkaars fouten, het vieren van milestones en het inspiratie opdoen uit elkaars successen.

Wil je IT-ambassadeurschap succesvol maken, dan raad ik aan om het volgende mee te nemen:

  • Betrek het hele team bij dit proces, zodat iedereen kan bijdragen aan het succes van elk project.
  • Begin met een duidelijke omschrijving van de doelen en belangrijke milestones.
  • Coach teamleden continu om iedereen betrokken en up-to-date te houden.
  • Geef mensen context door te laten zien hoe hun werk zich bijdraagt tot het eindresultaat.
  • Zorg dat iedereen eenvoudig en laagdrempelig input kan geven.

En natuurlijk mag het vieren van successen tijdens je ‘digitaliseringsreis’ niet ontbreken!

Het gaat hierbij niet alleen om het bereiken van de 'finishline'; elk klein succes laat zien en bevestigt dat betrokkenheid en inzet zinvol en de moeite waard zijn.

Dit positieve gevoel verlaagt ook de weerstand tegen toekomstige projecten. IT-ambassadeurschap is dus een investering die momentum opbouwt en blijft renderen, ook in de toekomst. 

Trend #2: Self-service & low-effort deployment tools

De groei van self-service en low-effort deployment tools kent vele voordelen voor developers. Het zorgt voor een hogere productiviteit en verlaagt de cognitieve belasting.

Self-service tools worden steeds populairder. Ze stellen ons in staat om zelf problemen op te lossen of gespecialiseerde taken uit te voeren zonder externe expertise of wachttijden.

Dit komt de ervaring van ontwikkelaars alleen maar ten goede en verhoogt de productiviteit. Maar wat deze tools echt waardevol maakt, is dat ze de time to market en time to value van applicaties enorm versnellen! 

Deze steeds sterkere groei van self-service tools wordt gedreven door wat low-code ook een enorme boost gaf: de wens om meer te kunnen doen, in minder tijd en met minder nood aan expert kennis. 

We zien nu een groeiende trend van self-service tools die ingezet worden om het deployment proces te vereenvoudigen en te stroomlijnen. Gezien het nog steeds moeilijk is om expert developers te vinden, zijn deze tools meer dan welkom.

Het betekent dat interne ontwikkelaars nu zelf vol vertrouwen elke stap van het proces kunnen beheren met een geautomatiseerde pipeline die alles dekt: automated build, testing, deployment, releases, bundles, configuratie, hosting,... - praktisch zo goed als alles.

Self-service deployment tools optimaliseren niet alleen de ervaringen van het productteam of versnellen niet enkel de oplevering; ze verhogen ook de kwaliteit van je applicaties. Door de cognitieve belasting te verminderen, maken ontwikkelaars minder fouten en worden best practices automatisch toegepast.

Een self-service platform voor applicatieontwikkeling is de basis voor continue innovatie, verhoogde productiviteit, verbeterde kwaliteit en schaalbaarheid.

Deze trend betekent dat ontwikkelaars zich kunnen focussen op waar ze echt waarde kunnen toevoegen, terwijl de repetitieve handelingen van elke fase van DevOps met een druk op de knop worden afgehandeld. 

De key takeaway: je time-to-market wordt drastisch ingekort en overhead wordt minder, dus zeker gebruiken deze low-effort- deployment tools! 

Trend #3: Citizen Product Owners

'Citizen Development' was een veelbelovende visie, zeker in de low-code scene, maar heeft naar mijn mening strubbelingen om deze verwachtingen helemaal waar te maken.De reden? Simpelweg niet iedereen is een ontwikkelaar.

Ik vergelijk graag Citizen Development met doe-het-zelf klussen in huis. Je kunt zelf basic onderhoudsklusjes kunnen doen - of zelfs iets van bescheiden omvang eigenhandig maken. Maar je kunt geen volledig huis bouwen met alleen wat DIY skills en goed gereedschap. Je hebt een dieper begrip nodig van architectuur, structurele integriteit en hoe het hele proces in elkaar steekt.

En dit is waarom Citizen Development nooit echt helemaal van de grond zal komen.

Wat het wel deed, was de ideale basis creëren voor onze derde trend, namelijk Citizen Product Ownership.

Citizen Product Owners (PO's) herdefiniëren traditionele rollen in applicatieontwikkeling. Dit klinkt misschien als een zwak afkooksel Citizen Development, maar het heeft veel voordelen - en we zien dan ook steeds vaker Citizen PO's in organisaties.

Steeds vaker nemen niet-technisch opgeleide mensen de rol van end-to-end Product Owner op zich. De term 'Citizen' wordt gebruikt om te benadrukken dat je binnen deze rol geen diepgaande technische kennis of formele training als Product Owner nodig hebt. Toch zijn deze Citizen PO’s actief betrokken bij het nemen van beslissingen over het product, en vaak ze ook de key users verbonden aan een specifiek domein of probleem.

De reden is duidelijk: Citizen PO's hebben een goede kennis van hun vakgebied en de specifieke problemen die ze daarbinnen moeten oplossen. En als iemand met een rol binnen de organisatie zelf, hebben ze beter inzicht in hoe ze stakeholderrelaties moeten managen.

Citizen PO's helpen ook om een 'buy-in' van de betrokken business unit te verzekeren. Zo vergroten ze de kans aanzienlijk dat een opgeleverd product daadwerkelijk voldoet aan de behoeften van de onderneming als de eindgebruikers. Daarom heerst meer en meer de overtuiging dat ze aangewezen personen zijn om productontwikkeling te leiden.

Zie het als een shortcut die verschillende schakels in de communicatieketen elimineert.

Het resultaat: er gaat minder tijd naar het verzamelen van input (of het later invoegen van 'ontbrekende' functionaliteiten), het eindproduct past meer bij de gebruikers en tijdlijn wordt veel strenger bewaakt. 

Als we leren van de voorgaande 'Citizen Development' trend, kunnen we er van uitgaan dat ook hier Citizen PO's ondersteuning en coaching nodig hebben om goed hun rol te vervullen. 

Mijn advies is om een ‘proxy PO’ op te nemen in je team die initiële backlogs opruimt en het algemene ontwikkeltraject helpt monitoren. Dit zorgt ervoor dat het product op tijd wordt opgeleverd en volledig gevalideerd is.

Met andere woorden, je moet een volwassen development team hebben om Citizen PO's te doen slagen, omdat het team al uit ervaring weet hoe het meestal z’n gang gaat. 

Citizen PO brengt zeker een aantal uitdagingen met zich mee, maar de voordelen van deze trend wegen hier zeker tegenop. Omdat stakeholders direct betrokken zijn bij het team, is de overhead lager. En omdat ontwikkelaars vanaf het begin duidelijkere doelen hebben, is het eindproduct beter passend bij de endusers.

Terwijl Citizen Developers nadelen met zich meebrengen zoals onveilige ‘shadow-IT’ en een wildgroei aan slecht bedachte applicaties, zijn Citizen PO's een echte shortcut omdat ze direct de juiste informatie kunnen leveren waar deze de grootste positieve impact kan hebben.

Trend #4: Industriespecifieke templates

Industriespecifieke templates zou wel eens de volgende grote versneller voor de low-code branche kunnen zijn, doordat je de time-to-value van je low-code applicaties enorm kunt inkorten.

Businessuitdagingen zijn steeds meer een digitaal vraagstuk. Denk bijvoorbeeld aan dataverzameling en -aggregatie over de hele waardeketen heen. Een zeer complex proces waarbij iedereen affhankelijk is van elkaars data. Toch gebeurt het vaak nog in Excel of legacy systemen, wat een vlotte samenwerking tegenhoudt. 

Doorgaans kunnen we deze kernuitdagingen terugbrengen naar een gebrek aan flexibele oplossingen. Met als gevolg dat er een keten aan off-the-shelf oplossingen komen om de blindspots op te vullen. Helaas vullen deze tools een SaaS-oplossingen slechts een deel van de specifieke behoeftes in. 

Off-the-shelf oplossingen zijn vaak gewoon niet flexibel genoeg om zich aan te passen aan de steeds veranderende eisen van verschillende stakeholders én omgevingsfactoren zoals wetgeving, privacy en economische krimp of groei. 

Dus waar bedrijven in elke sector het gemak van een ‘one-stop oplossing’ willen, merken ze al snel dat deze off-the-shelf producten niet voldoen aan hun unieke behoeften.

Dan maar overstappen op maatwerk: een oplossing bouwen vanaf nul. Maar dit werkt niet echt motiverend. Veel organisaties hebben niet de expertise en huis en willen dit ook niet meteen binnen halen. Eigenlijk willen ze vooral focussen op waar ze goed in zijn, hun eigen business. 

Is er dan geen goede oplossing? Tuurlijk wel! Met industriespecifieke templates kun je maatwerk oplossingen maken zonder van nul af aan te moeten beginnen. Je startpunt is een best practice voor jouw probleem, waar je verder op bouwt om zo de digitale oplossing te bouwen die uiteindelijk zo goed past als een maatwerkpak. 

De meeste problemen binnen een industrie zijn eigenlijk hetzelfde. Telkens nieuwe oplossingen bouwen vooor een in de basis gelijkaardig probleem is simpel gezegd niet zo slim. Gebruik je industriespecifieke templates, dan dien je nog slechts zo’n 20% aan je unieke business case aan te passen. 

Naast het versnellen van je livegang en time-to-value, verminderen industrie-specifieke templates ook veiligheidsrisico. Elke keer begin je met de best practices van herbruikbare componenten. Deze zijn al uitvoerig getest op vlak van gebruiksvriendelijkheid en veiligheid. Meer weten over herbruikbare componenten? Bekijk dan deze 5 minuten-video over reusable components van Jethro Borsje, Chief Ecosystem Solutions Officer bij Mendix. 

Een extra voordeel is dat dit zorgt voor een betere samenwerking en meer betrokkenheid bij het ontwikkelen van de applicatie. Je verliest geen bakken tijd met het definieren en bouwen van de basisfunctionaliteiten. Je kunt al snel de eindgebruikers betrekken bij het aanpassen van de tool naar hun specifieke vereisten. 

Developers kunnen zich direct richten op het aanpakken van de meest complexe processen - degene die een hoge businesswaarde leveren en resultaten laten zien op zeer korte termijn.

Stakeholders en en investeerders krijg je beter mee in het verhaal, aangezien je sneller een proof-of-concept kunt presenteren. Zo win je hun nodige vertrouwen in het digitaliseringstraject.

Een shift in de developerrol, met betere resultaten als gevolg

Dus geen AI, Big Data of Gartner, maar toch zeer impactvolle trends op hoe low-code zich nog zal ontwikkelen de komende jaren! Sommige, zoals de opkomst van Citizen Product Owners, kunnen door devteams eerst wantrouwig ontvangen worden, vooral gezien de gemengde successen met Citizen Development - maar aan het einde van de streep levert dit toch veel op. 

De rol van developers verandert continu. Ze zijn niet langer bezig met ‘code grinden’ en gelijkaardige oplossingen bouwen, maar worden steeds meer een kernspeler in organisatorische digitale verandering. 

Het is natuurlijk altijd moeilijk te voorspellen hoe deze trends zich nog verder ontwikkelen in het komende jaar, of welke de grootste impact zullen hebben op applicatieontwikkeling. Tijd zal het ons leren…

Mijn plan is om alvast deze trends volgend jaar zeker opnieuw te herevalueren en mijn gedachten en ervaringen te delen tijdens een van onze Mendix Meetups!

Wil je dieper ingaan op deze low-code trends? Bekijk dan de replay van onze voorgaande Mendix Meetup waar ik deze trends grondig bespreek.

Door te klikken „Accepteer alle cookies”, gaat u ermee akkoord dat cookies op uw apparaat worden opgeslagen om de sitenavigatie te verbeteren, het gebruik van de site te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen. Bekijk onze Privacybeleid voor meer informatie.

Heading

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.

Door te klikken „Accepteer alle cookies”, gaat u ermee akkoord dat cookies op uw apparaat worden opgeslagen om de sitenavigatie te verbeteren, het gebruik van de site te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen. Bekijk onze Privacybeleid voor meer informatie.