“Digitaliseren, dat is toch alleen voor ‘grote spelers’, wij zijn een MKB bedrijf?”
Dit hoor ik best vaak. En eerlijk? Ik vind dat onzin.
Juist bij MKB bedrijven ligt het goud voor het oprapen! En laat ik daar gelijk mijn persoonlijke missie voor 2025 van maken: Heel Holland helpen met digitaliseren.
Niet met hippe buzzwords of vage theorieën, maar met concrete inzichten en toepasbare tips.
De komende maanden ga ik jou helpen digitale transformatie praktisch en toegankelijk te maken. Ik geef je de ingrediënten en zelfs het recept. Aan jou om er een lekkere taart van te bakken.
Verwacht een maandelijkse Newsletter vol tips én een gloednieuwe podcastshow waar ik CIO’s, CEO’s, CTO’s en experts op vlak van digitalisering het hemd van het lijf vraag. Daarover later meer!
Maar eerst: waarom wil ik Nederlands MKB helpen digitaliseren?
Ik zie deze organisaties als de ruggengraat van de Nederlandse economie. Toch hoor ik in gesprekken met ze dat digitalisering vaak voelt als iets wat ‘niet voor hen’ is. Iets voor corporates met grote IT-afdelingen.
Door mijn bril zie ik eigenlijk alleen maar potentieel bij MKB’ers. Meer zelfs, ze kunnen sneller en slimmer digitaliseren dan corporates.
Waarom?
Toch gaan niet alle MKB’ers volop aan de digitale transformatie. Waarom niet? Omdat de kennis vaak ontbreekt. En een strategie. En eerlijk, de bevlieging.
En vooral dat laatste begrijp ik. De buzzwords vliegen je om de oren. Elk kwartaal is er wel weer wat nieuws: AI, BI, hyperautomation, Agents, IoT,... Grote kans dat jij al heel wat webinars, podcasts en keynote sessions hebt bekeken, maar nog steeds moeite hebt met die eerste stappen.
Maar laat ik eerst beginnen bij het begin 👇
Nee, niet elk bedrijf hoeft morgen een volop geautomatiseerde, met AI-toeters en bellen voorziene operatie te draaien. Maar als je niet digitaliseert, loop je wel risico’s. Grote risico’s. En je mist ook nog eens een heleboel kansen.
Veel bedrijven draaien nog op verouderde software of systemen die niet meer geupdate worden. Dat werkt... tot het niet meer werkt. Naar verloop van tijd stapelen de integratieproblemen, security issues en gebrek aan goed ingericht workflows zich op. De overstap maken nu is makkelijker dan wachten tot je geen keuze meer hebt.
Volgens het CBS is de helft van Nederlandse ‘technici’ ouder dan 50. En als Johanna of Willem weg zijn, dan moet de boel wel blijven draaien. Hoe zorg je ervoor dat zij niet hun jarenlange ervaring en specifieke kennis meenemen als ze je bedrijf verlaten? En wat met het nijpende werknemerstekort wat met de toenemende vergrijzing alleen maar erger wordt? Door processen te digitaliseren zorg je ervoor dat ze uniform verlopen, gedocumenteerd zijn en vaak ook nog eens minder manuren vereisen, zo behoud je organisatie om zijn mist de huidige servicegraad.
Veel werk kan slimmer. Repetitieve taken automatiseren betekent minder fouten, snellere processen en, misschien nog wel het belangrijkst, meer werkplezier. Zo zet je de sterkste kanten van jouw mensen in waar het echt het verschil maakt. En hebben ze meer tijd voor bijvoorbeeld het leren van nieuwe vaardigheden.
Ik sprak laatst met Sjoerd Boot van het Ministerie van Infrastructuur. Hij vertelde hoe Europa massaal investeert in digitalisering bij MKB om Big Tech te kunnen bijbenen en de afhankelijkheid te verkleinen. En ja, dat gaat ook over jou als MKB’er. Dat voelt als ‘kleinere’ organisatie misschien niet altijd zo, maar de EU is hier wel degelijk mee bezig. Want als de overheid het ziet als noodzaak, dan weet je dat het menens is… Meer lezen hierover? Deze interessante blog van made in europe vertelt je er meer over.
Misschien niet voor elke organisatie herkenbaar, maar veel bedrijven worden uiteindelijk overgenomen of samengevoegd. Wil je aantrekkelijk zijn voor kopers of investeerders? Dan moet je digitaal alles op een rijtje hebben. Geen verouderde systemen, geen processen waar veel fouten gebeuren of er winstmarge verloren gaat, wel slimme, schaalbare processen.
Uiteindelijk draait het in elke onderneming altijd om wat er onder aan de streep over blijft. Of het nu om winst gaat, (her)investeren of goed voor je personeel kunnen zorgen, geld is belangrijk. Bij digitaliseren kan je vaak kosten besparen, maar ik wil je aanmoedigen verder te durven denken. Digitaliseren kan ook je omzet verhogen of juist een nieuw verdienmodel creëren. Zo ken ik een familiebedrijf wat ooit een houten kratten en palets maakte en transformeerde naar aanbieders van complete warehouse automation systemen. Gaaf toch?
Er zijn vast een aantal redenen voor jouw organisatie van toepassing. Dus tijd voor de volgende vraag: waarmee begin je?
Mijn advies: Begin klein. Ga juist niet voor de ‘Go hard or go home’. Ik neem je daar in mijn volgende editie aan de hand van een usecase graag in mee.
Ik zou het waarderen als je mijn newsletter volgt en zo bijdraagt aan de missie: Heel Holland Digitaliseert.
Mocht je met gelijkgestemden over digitale transformatie willen praten? Of zoek je nog meer content om je in te verdiepen?
Word dan lid van de besloten LinkedIn groep Heel Holland Digitaliseert.
Tot de volgende!